Wat is toch de oorzaak van overgewicht?

Het antwoord is:

We eten teveel  koolhydraten in de vorm van enkelvoudige suikers en te veel vetten!

De meeste mensen weten waarom ze overgewicht hebben: ze eten te veel chocolade of  junkfood of chips. Ook snaaien ze teveel.

De vraag is: waarom doen we dat toch?

We eten veel te veel en overal. We nuttigen te veel suiker – transvetten en verzadigde vetten. Wij gebruiken veel te veel zout. Via de media en de voedselindustrie worden wij continu verleid om al deze FaFiFood ( Fatal and Filling  Food = Fatale en Vullende Voeding) te consumeren. FiFaFood is ongezond want er ontbreken de belangrijke Nitrieten en vitaminen en vezels. Het vult alleen voor korte tijd de maag.

Ook kunnen wij overal eten zoals in de trein of op het station. Ook kunnen we op ieder tijdstip eten en ook FaFiFood bestellen en thuis laten bezorgen. We zijn vergeten dat we gewoon eetmomenten thuis aan tafel hebben.

Door zes eetmomenten op een dag te plannen zorg je voor ritme – regelmaat en rust. Hierdoor kun jij de verleidingen weerstaan die jij om je heen ziet en ruikt. 

Gewoonte eten  

Ons eetpatroon is de laatste 30 jaar aan het wijzigen. Ano 2021 is het steeds normaler dat elke dag chips, koek, snoep en junkfood wordt gegeten. Dat doet toch iedereen? In de laatste 30-40 jaar is de druk op mensen en gezinnen heel groot geworden. Tegenwoordig heb je twee verdieners in een gezin en hebben de mensen weinig tijd om te koken – altans dat denken ze – waardoor er binnen 5 minuten eten op tafel moet komen ( magnetron maaltijden – kant en klaar maaltijden of laten bezorgen).

Vroeger was dat totaal anders. We aten drie keer per dag een maaltijd en  een stukje fruit tussendoor. In het weekend stond er een klein bakje chips op tafel en kreeg je een glaasje frisdrank.

De hoeveelheden van tegenwoordig zijn nu absurd geworden. We pakken s’avonds bij het TV kijken een grote slabak  en gooien deze vol met 300 gram chips en soms ook nog een tweede zak. Tegenwoordig is het eten van een stuk vlees van 300 gram normaal  terwijl we aan 100 gram al meer dan voldoende hebben.

Leer van oudere mensen hoe je een Vitale eet-en levensstijl kan ontwikkelen.

Emotie eten

Een voorbeeld van emotie eten is dat we een vervelend gebeurtenis hebben. Emotie eten ontstaat meestal in de kinderjaren. Als een kind bv niet de aandacht krijgt wat het nodig heeft ( snoepje als het kind verdrietig is of ongezond eten geven als beloning voor een klus ecetra) of gepest wordt door zijn/haar afkomst , wordt dit meestal met eten beloond. Eten spreekt je niet tegen en is op bepaalde verdrietige momenten ( gebeurtenissen die een kind niet zelf kan en mag oplossen) gekoppeld aan eten en geeft het kind voor een kort moment een goed gevoel. Als dit niet wordt opgelost of opgemerkt, zal deze gewoonte ook op latere leeftijd aanwezig zijn. Hierbij is niet alleen een omslag in denken over voeding belangrijk maar een emotionele oplossing door dit probleem bespreekbaar te maken en problemen of  hindernissen echt aan te pakken en niet uit de weg te gaan ( vluchten in het eten).

Veel mensen zeggen dat ze een emotie-eter zijn, maar ze verwarren deze emotie bijvoorbeeld met simpelweg te moe zijn. Belangrijk is dat we voldoende rust nemen ( laat het werk op het werk en niet mee nemen naar huis)  en op tijd te gaan slapen. Als je te weinig rust en slaapmomenten neemt, dan krijg je overdag inzinkingen waardoor  je lichaam om suikers vraagt om wakker en alert te blijven.

Je eet om het eten en weet niet meer wat jouw lichaam echt nodig heeft.

De mens heeft vijf primaire behoeftes :

  1. Water. Op tijd drinken want je lichaam kan maar enkele uren zonder vocht. Wanneer je dorst hebt ben je eigenlijk al te laat.
  2.  Gezonde voeding. Wanneer je niet op tijd eet en wanneer je te  eenzijdig eet zoals teveel brood, teveel pasta’s etc . Hierdoor blijft je lichaam om de juiste voeding vragen.
  3. Shelter ofwel onderdak. Ieder mens heeft behoefde aan een veilig onderdak om te rusten. Je lichaam heeft genoeg slaap/rust nodig om te herstellen.
  4. Warmte. warmte door middel van een vuurhaard om je lichaam op te warmen maar ook om te koken. zonder warmte kun je in bepaalde streken doodvriezen.
  5. Sociale contacten. Je hebt ook voldoende contact, aanrakingen en bevestiging van andere mensen nodig. Hierdoor zal je in een veilige en vertrouwde           omgeving opbouwen waar jij je beter kunnen ontwikkelen.

Jouw lichaam geeft een signaal als jij de 5 primaire behoeftes niet voorziet. Luister goed naar je lichaam en geef je lichaam al het benodigde zodat je lang en gezond plezier kunt ervaren. 

Succes met het veranderen van je eet-leefstijl

Frank Korlas, jouw vitaliteitscoach

Heb je je meettool al ontvangen?